Bevalling

Begeleiding tijdens je bevalling

Voorbereiding

Een goede voorbereiding op de bevalling zorgt ervoor dat je beter weet wat je kan verwachten. Hierdoor zal je minder angstig en onzeker zijn tijdens de bevalling. Sommige vrouwen en hun (eventuele) partner willen veel informatie en vinden het prettig hun wensen uitgebreid op papier te zetten. Anderen laten het liever op zich af komen. Tijdens het spreekuur bespreken we samen waar jij behoefte aan hebt en wat je wensen zijn. Het kan handig zijn om je wensen rondom de bevalling doormiddel van een geboorteplan vorm te geven.

Je kan er ook voor kiezen om een cursus zoals yoga, Zwangerfit, Hypnobirting of Samen bevallen te volgen tijdens je zwangerschap.

Wanneer de uitgerekend datum nadert zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken:

kraampakket;

bed op klossen (75-80 cm hoog);

ziekenhuistas.

Plaats van bevalling

Onderzoek heeft uitgewezen dat zowel thuis als in het ziekenhuis veilige plekken zijn om te bevallen. Het belangrijkste is om een plek te kiezen waar jij je op je gemak voelt. ​Soms kan het wel zijn dat wegens medische redenen een bevalling in het ziekenhuis geadviseerd wordt.

Belinstructies

Vroeggeboorte
Weeën, buikpijn en/of vruchtwaterverlies onder de 37 weken zwangerschap.

Weeën

Eerste kind: 1 à 2 uur regelmatige weeën elke 3-4 minuten die een minuut aanhouden.

Tweede of volgend kind: regelmatige weeën elke 4-5 minuten.

Gebroken vliezen
Altijd bellen ongeacht tijdstip: bij geel, groen of bruin vruchtwater of een niet ingedaald hoofd.

Breken je vliezen ’s nachts en is het vruchtwater helder, het hoofdje ingedaald en je hebt geen weeën? Ga dan nog even slapen en bel ons in de ochtend. Als je vliezen overdag breken mag je ons direct even bellen.

Twijfel je of je vliezen gebroken zijn dan kun je het best een maandverbandje in doen en als je vliezen echt gebroken zijn zal dit nat worden. Als je blijft twijfelen bel ons dan op en bewaar je maandverband.

Bloedverlies

Een beetje slijm of bloedverlies is normaal aan het einde van de zwangerschap of tijdens de bevalling. Heb je helderrood bloedverlies wat vergelijkbaar is met een menstruatie neem dan direct contact met ons op. Bewaar het bloed wat je verloren bent.

Ongerustheid

Twijfel je ergens over of maak je je zorgen. Dan kan je altijd contact opnemen.

Omgaan met pijn

Dat bevallen pijn doet daar kan niemand omheen. Alleen hoeveel pijn jij zult hebben, kan niemand voorspellen. Het verschilt per vrouw hoeveel pijn je ervaart. De pijn die vrouwen voelen tijdens een bevalling wordt veroorzaakt doordat de baarmoedermond erg gevoelig is. Tijdens de bevalling wordt de baarmoedermond onder druk geopend en dat is voor veel vrouwen pijnlijk. Je kunt de weeën voelen in je buik, rug of benen. Wanneer je weeën goed doorzetten gaat je lichaam een eigen pijnstiller aanmaken. Dit heet endorfine. Je bent hierdoor tussen de weeën wat slaperiger en kunt weer energie op doen voor de volgende wee. Er zijn vele manieren om zelf de pijn te verzachten:

zoek afleiding;

probeer verschillende houdingen;

zorg voor een rustige, vertrouwde en veilige omgeving;

warmte: kruik, douche of bad;

laat je masseren.

Een andere methode van pijnstilling zonder medicatie is TENS

TENS is een apparaatje dat weeënpijn zodanig beïnvloedt dan de intensiteit van de pijn minder wordt. Als je weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte elektrische pulsen. Bij de bevalling plak je aan weerszijden van je ruggenwervel vier elektroden waardoor het apparaatje de pijnprikkels uit het bekken en de baarmoeder opvangt.

Medicamenteuze vormen van pijnstilling

Wanneer je behoefte heb aan medicamenteuze vormen van pijnstilling zijn er verschillende opties:

remifentanil (morfine toegediend via het infuus);

epidurale analgesie (ruggenprik).

Wanneer je kiest voor pijnbehandeling met medicijnen is het noodzakelijk om naar het ziekenhuis te gaan en wordt de zorg overgedragen aan de gynaecoloog. Medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en daarom worden er verschillende controles uitgevoerd zoals het meten van je hartslag, bloeddruk en ademhaling. Meestal wordt ook de hartslag van de baby continu in de gaten gehouden.

Meer informatie over pijnbehandeling lees je in de folder: “Bevallen – Hoe ga je om met pijn?

Aanmelden